Sunday 29 May 2011

Jom Mengetop - Menikmati Cinta

note : This entry is taken from a book by Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj .."Jom Mengetop".


Pernah bercinta? Salah ke bercinta? Tak salah. Cinta tak salah. Bercinta pun tak salah. Dah namanya manusia, memang perlu berkasih sayang. Natijah daripada berkasih sayang, cinta la.
     Jadi, tak salah bercinta tu. Yang salah, anda rosakkan cinta dengan bermacam perkara yang tak boleh. Bukan saja tak boleh dari sudut adat, tapi dari sudut agama lebih-lebih lagi.
     Lebih salah jika anda membuayakan diri, kalau lelakilah. Kalau perempuan pula, anda merelakan diri dibuayakan oleh sang buaya tu tadi.
    Apa maksudnya? Maksudnya, jangan bercinta kalau belum betul-betul sanggup untuk berkasih sayang dan jangan bercinta selagi belum sanggup untuk menyayangi seseorang dengan jujur. Bila namanya jujur, maknanya anda tak rosakkan orang tu dengan perlakuan-perlakuan yang salah, faham?
   Jangan rosakkan hati orang dan jangan tabur cinta sana-sini. Banyak bukan main, tapi satu pun tak ada yang jujur. Ini salah! Hari ini anda rosakkan hati orang, esok orang akan rosakkan hati anda. Hidup kan berputar-putar. Tak selamanya macam ni dan tak selamanya macam tu. Macam mana kita buat orang hari ni, satu hari kita akan dapat pula. Kadang-kadang lebih dasyat lagi. Ini sifir kehidupan.
   Sayangilah orang yang anda sayang itu dengan jujur, tulus dari lubuk hati dan sentiasa ingat dia tu istimewa. Bila anda ingat macam ni, biasanya anda akan sentiasa berusaha untuk memperbaikinya dan bukan merosakkannya. Cinta kalau banyak sangat masalah, tu tandanya salah seorang tak jujur. Nasihat saya, cinta yang banyak masalah ni tinggalkan dan bina dengan orang lain pula. Mungkin dengan orang lain lebih menjadi. Cinta untuk dinikmati, bukan untuk ditangis.

Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj

No comments:

Post a Comment